Saturday 28 January 2012

Khasiat cuka nipah


Biasanya cuka nipah ini diperbuat daripada air nira nipah yang diperam selama 44 hari. Nira nipah boleh diminum segar dan ada pengusaha nira ni menjadi nira tu cuka. Cuka nipah ini dikatakan amat berkhasiat dan baik untuk kesihatan.
Nabi Muhammad SAW juga amat menggalakkan umatnya  mengamalkan meminum cuka (KHAL) dari herba untuk kebaikkan dan kesihatan ini.
Bersabda Rasulullah S.A.W., ” Sebaik-baik hidangan makanan ialah KHAL. Ya Allah berkatilah pada KHAL, sesungguhnya KHAL adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum aku dan jangan terputus KHAL dalam suatu rumah.” (Hadis Muslim 2052, Ibnu Majah 3318)
Antara Khasiat cuka nipah:
1.      Boleh mengubati kencing manis
2.      Menurunkan tekanan darah tinggi
3.      Memecah batu karang
4.      Menurunkan kolestrol dan mengubati sakit jantung
5.      Melegakan sakit gout
6.      Boleh jugak mengubati penyakit migrain
7.      Mencegah obesiti
8.      Buasir
9.      Masalah usus
10.  Sembelit
11.  Membuang toksik dalam badan
12.  Menstabilkan kepanasan badan
13.  Penjagaan kulit dan kecantikan badan semulajadi.
Cara mengamalkannya:
Cara 1
Ambilkan satu sudu besar cuka nipah dicampur dengan satu sudu teh madu lebah asli dan minum dengan air suam, amalan dipercayai mampu mengubati penyakit seperti di atas.
Cara 2
Ambil beberapa biji kurma kemudian direndam bersama cuka nipah semalaman (pastikan kurma itu tenggelam). Kemudian makan kurma tersebut sebiji sehari (jangan lebih kang jadi lain pulak). Dipercayai boleh mengurangkan kolestrol dan darah tinggi.
Cara 3
Kalau sakit migrain pulak ambilkan satu sudu cuka nipah dicampur sedikit air kemudian sapu pada bahagian migrain tersebut.
Sebenarnya bukan ni je khasiatnya, ia juga digunakan untuk mematikan barang sihir dengan menjiruskan cuka ini. Berupaya juga menghalau hantu jin kat rumah – petuanya kalau nak keluar/meninggalkan rumah dalam masa yang lama, isi cuka nipah dalam bekas terbuka letak ditengah-tengah rumah bagi menghindari hantu jin ni masuk atau tinggal dalam  rumah dia, tak pasal-pasal kita kena marah kata rumah dia pulak. Itu serba sedikit khasiat cuka nipah asli yang baik untuk kebaikan dan kesihatan

No comments:

Post a Comment